Superblog 2020

Lecțiile antreprenorului. De la eșec la succes e doar un pas – un influencer!

Salutare, sunt Johny, supranumit și „Domnul cu intenții bune” și astăzi, special pentru tine, îți dezvălui din secretele eșecurilor mele de antreprenor. Știu că sună neobișnuit, căci toată lumea vorbește numai despre succes, dar eu sunt un influencer 100% de încredere, care n-are timp de fake news (adică pe românește minciuni)!

O poveste adevărată despre vânzările online

M-am apucat acum vreo trei ani de o afacere de distribuție produse de înfrumusețare. Alesesem niște produse din acelea „bio”, că toate femeile reacționează bine la cuvântul acesta, n-aș ști să vă zic de ce.

La început le-am distribuit într-un magazin, dar proprietarul, un fel de Scrooge al Crăciunului, s-a gândit să îmi dubleze chiria. L-am luat cu binișorul, cu vorba bună, nimic, nenea Scrooge a rămas neînduplecat.

Văzând așa, am vorbit cu un prieten, căruia îi spunem Influencerul, pentru că el ne face cele mai mai bune recomandări în gașca noastră și avem încredere în expertiza lui.

El mi-a zis că am nevoie de un site pentru promovarea online a produselor mele. Zis și facut.

Am avut primele vânzări online și am înregistrat vânzări record, cât nu făcusem în toată perioada în care aveam magazin fizic. Bucurie maximă, atât de mare a fost că la o lună după lansare am dat un chef și trei zile n-am mai știut de mine!

Noroc cu prietenul meu, Influencerul, că mi-a dat și pastile de cap după mahmureală, mi-a dat și comenzile la furnizor, mi-a vorbit și cu clienții la telefon. Ce mai, m-am simțit de parcă am prins peștișorul de aur!

A mai continuat boom-ul asta câteva luni, după care sărăcie! Influencerul, cu recomandările lui excelente, ce-mi zice:

-Tot stai toată ziua pe Facebook, hai să bagăm niște bani în reclame plătite!

Bineînțeles că l-am ascultat și am băgat câteva mii de euro în reclame. Mi-a fost puțin dificil că nu știam „interesele persoanelor”, adică toate femeile vor să fie frumoase, ce atâtea așteptări are Zuckerberg ăsta?

Grea treabă cu alegerea canalelor de comunicare pentru promovarea online

A rulat reclama mea vreo două săptămâni și am avut ceva încasări, dar mult mai puțin decât mă așteptam.

Tot influencerul meu genial m-a avertizat că am o problemă: am postat reclama la o oră nepotrivită. Ce-i drept, nu toate femeile se trezesc la ora 12 ca mine! Drept urmare, am oprit reclama și am făcut alta la ora 8.40. Minunat, dar minunea a durat trei zile!

Tot influencerul meu inteligent mi-a amintit că n-am selectat bine „interesele” publicului țintă când am făcut reclama. M-a luat cu întrebări mai rău decât Sherlock Holmes:

  • Ce vârstă au persoanele care se dau cu crema mea?
  • Ce publică ele pe Facebook, ce dorințe au?
  • De ce ar cumpăra de la mine și nu de la alții?

Mi-am pus mâinile în cap și mi-am luat cutiile de creme să văd și eu ce conțin.

Cu ajutorul influencerului meu, am început să facem postări pe Facebook în care le explicam tuturor de ce sunt atât de cool produsele noastre.

El, mai artist de fel, le-a pozat și le-a postat și pe Instagram. Vânzările online au crescut din nou, dar nu m-am mai putut ocupa de ele vreo trei luni.

Fiind un domn intenții bune, am ajutat-o pe vecina de la trei să se mute și atât de drăguță era, că am uitat de toate postările mele și de vânzările pe social media. Noroc că am simțit buzunarul gol, dar deja era prea târziu și, ca să nu intru în depresie, l-am rugat pe prietenul meu influencer să mă ajute.

A venit cu o idee genială, să facem filmulețe pe Youtube.

Am filmat din toate unghiurile cremele, nici dacă aș fi făcut o sesiune de shooting unei femei frumoase nu aș fi pozat-o atât. Prietenul meu influencer a pus și muzica și le-a postat.

Ne-am trezit cu o mulțime de întrebări despre ele, nu mai făceam față să răspund. La început am mulțumit fiecărei persoane, dar apoi a devenit obositor și i-am zis prietenului meu influencer că e prea greu să fac asta.

Când vrei un blogger expert de beauty și alegi pisici

Prietenul meu influencer a venit cu o nouă recomandare genială și am avut încredere că o să meargă: să caut câțiva creatori de conținut, care să îmi promoveze produsele.

Am ales bloggerul care îmi ceruse cea mai mica sumă, destul băgasem bani în Facebook ads. N-am verificat ce-i drept ce scria ea de obicei, doar știam că este susținătoare înrăită a protecției animalelor și făcea zilnic zeci de poze cu căței și pisici abandonate, le promova online pentru a-și găsi stăpân.

Treaba a mers binișor, începusem, după două luni de postări de trei ori pe săptămână, să văd ceva rezultate. Dar femeia asta, bloggerita iubea atât de tare pisicile, încât a început să-mi bage la fiecare articol despre creme și două trei poze cu pisici. Azi așa, mâine așa până m-am trezit cu o sută de comentarii răutăcioase și m-am enervat și am rupt colaborarea.

Ce este și cu ce se mănâncă un influencer?

Ajunsesem în pragul disperării, așa că am apelat din nou la prietenul meu. O nouă idee foarte tare i-a trecut prin cap. Să apelăm și noi la influenceri, că tot este la modă!

Mi-a explicat el că industria de influencer marketing a ajuns la aproape 10 miliarde de dolari în 2020 și că 80% dintre consumatori sunt mai predispuși să interacționeze cu un brand dacă acesta oferă o experiență personalizată. Mi-a arătat că au crescut semnificativ și cifrele utilizatorilor de platforme de comunicare online.

Eu eram novice în influența online, așa că l-am întrebat pe el ce înseamnă influencer sau rețea de influenceri. Mi-a explicat perfect:

Influencerul este o persoană cu o audiență mare online, care are capacitatea de a convinge oamenii care îl urmăresc să facă ceva anume, de exemplu să cumpere produsul sau serviciul promovat online. Face recomandări și oamenii îl urmează pentru că au încredere în el!

-Adică doar sentimentul de încredere este cel care îi face pe oameni să răspundă pozitiv?

– Acesta este primordial, dar are și alte caracteristici ce îl fac special. Cert este că el răspunde perfect nevoilor din zona superioară din piramida nevoilor lui Maslow. Uite aici:

-Fir-ar și al naibii, vreau și eu să fiu influencer măcar pentru o zi!

-Păi ai putea fi, că un influencer nu este neapărat o celebritate, din contră, poate fi un blogger, un jurnalist, un expert pe un domeniu, o persoană care oferă în online, în mod constant conținut valoros pentru un public relevant!

-Să nu exagerăm, mai bine îl găsim pentru business-ul meu!

Cum să iei o decizie proastă în privința unui influencer

Ne-am apucat să căutăm și noi pe internet influenceri în funcție de numărul de followeri, căci pe atunci nu știam noi că engagement rate este cel mai relevant indicator pentru probabilitatea de a face vânzări online, nu strict numărul de followeri.

N-am avut bani de celebrități precum Andreea Balaban sau Andreea Raicu, așa că ne-am rezumat la o persoană mai puțin cunoscută, dar cu un număr bun de followeri. Toate postările ei adunau mii de like-uri zilnic, dar buzunarul meu era aproape falimentat.

Tot prietenului meu, influencerul i-a trecut prin cap că sigur tipa cumpăra click-urile. A mai trecut ceva timp și persoana în cauză a fost prinsă și pentru trafic de droguri.

Am întrerupt colaborarea instant. I-am zis prietenului meu că închid business-ul bio, că nu mai am nicio șansă.

❣️ El mi-a recomandat să nu renunț așa ușor și să urmez cursuri marketing online.

Învață din eșecurile unui antreprenor în promovarea online!

Pentru prima dată în viață nu i-am urmat sfatul din prima, ci am început să mă documentez singur, să înțeleg unde greșisem atât de mult. Iată că vă dezvălui în exclusivitate secretele eșecurilor mele de antreprenor:

  • Nu mi-am cunoscut publicul țintă, deci orice promovare în social media ar fi eșuat!

Acum știu că ar fi trebuit, înainte de toate, să întocmesc un profil al publicului meu țintă, luând în calcul multe criterii, de la vârstă și interese până la ce hobbyuri relevante are. Ca să îl cunosc era bine să aplic sondaje de opinie, să interacționez constant cu oamenii, să aflu nevoile lor!

  • Nu am avut o propunere unică de valoare!

Mi-ar fi fost de folos să iau în calcul cele trei tipuri de propuneri de valoare („spune ce este” ori „spune ce primești” ori spune „ce poți face cu ea”), să identific cea mai potrivită pentru produsele mele, care să mă diferențieze în lupta cu competitorii.

O listă cu beneficiile produselor mele și cum se diferențiază ele de competiție nu am avut deloc, totul a mers pe criteriul încercare -testare.

  • Nu am avut o strategie digitală de marketing

Acum știu că o strategie de marketing digital pornește de la publicul țintă și de la „pâlnia de vânzări”, adică de la etapele psihologice prin care transformi un utilizator al canalelor media online în client.

Eu am crezut că, dacă utilizez toate canalele posibile, voi beneficia de clienți instant. Este una dintre cele mai mari greșeli ale unui antreprenor! Generarea de lead-uri trebuie să vă preocupe, chiar dacă ele nu aduc instant clienți!

  • Nu am selectat corect bloggerii cu care să colaborez!

Ar fi trebuit din start să văd ce fel de conținut publică bloggerul respectiv, cât de clar, de concis scrie el și cum se pliază el pe produsele mele de înfrumusețare.

Un blogger bun folosește diverse tehnici precum storytelling, întrebări, constatări care să atragă publicul, dar în același timp se documentează temeinic asupra subiectului. El este conștient că rolul lui implică responsabilitate față de publicul pentru care scrie!

  • Nu am selectat corect influencerii cu care să colaborez!

💡Acum stiu că un influencer adevarat are un brand personal intact, nu este purtătorul unor valori distructive pentru ceilalți.

💡Acum știu că am nevoie de un influencer care se asociază cu produsele mele, crede în ele pentru că, doar așa, este credibil față de publicul țintă. Cu siguranță m-aș uita și la nișa pe care este el specializat, pentru că una e să alegi pe cineva pasionat de automobile și alta pe cineva care iubește industria de înfrumusețare.

💡Acum știu că un influencer adevărat întreține permanent comunicarea cu publicul țintă. Nu ești credibil, autentic și nici nu oferi încredere, dacă nu răspunzi mesajelor oamenilor. Ei sunt acolo pentru tine, deci și tu trebuie să fii acolo pentru ei!

Stiu că mă feliciți, dar să nu care cumva să te emoționezi de la eșecurile mele!

Promovarea online eficientă începe cu consultarea unui expert!

Am învățat o groază de lucruri din eșecurile mele de antreprenor, dar tot nu știu să folosesc eficient Facebook, TikTok, Instagram, Youtube, care este mixul de marketing cel mai potrivit, cum să generez cât mai mult trafic online cu cât mai puțin buget.

Prin urmare i-am urmat sfatul prietenului meu influencer și m-am înscris la cursurile de marketing online Academia Vie! Anul viitor voi fi expert în vânzări online, să vă păziți că rad tot! Am zis!

*Superblog 2020

*Colaje facute de mine, ultima poza logo Academia Vie

17 gânduri despre „Lecțiile antreprenorului. De la eșec la succes e doar un pas – un influencer!”

  1. Excelent articolul – Ai îmbinat exemplar informații utile despre influencer, brand personal și partea fun. M-a amuzat și in același timp mi-a adus multe informații utile, despre care nu știam. Felicitări!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.